Hvad er Påsken egentlig?

Det er for de fleste nok ikke en nyhed, at påsken af er religiøs afstamning og hænger sammen med Jesus korsfæstelse og opstandelse, men hvilken præcis historie er forbundet herved?

Det hele starter i jødedommen, hvor påsken kaldes Pesach, hvilket var den vigtigste og ældste kristne fest. Jesus ridder en søndag igennem Jerusalem for at fejre den jødiske påske, og modtages her som en konge og befrier med viftende palmeblade, hvorfra navnet Palmesøndag opstår.

palmesøndag

Skærtorsdag indstifter Jesus den sidste nadver, hvor han indtager det sidste måltid med sine disciple efter at have vasket deres fødder. ‘Skær’ relateres til ‘rene og skærer’ fødder og derfor kaldes dagen Skærtorsdag.

Efter nadveren fangetages Jesus af de romerske soldater, og dagen derpå, Langfredag, dømmes han til døden under Pontius Pilatus og folket ved korsfæstelse. Han tornekrones og piskes, og bærer selv sit kors gennem Via Dolorose, Smertens Vej, op til Golgata. Her korsfæstes han og efter 9 timer på korset udånder han med de kendte ord ‘Min Gud, hvorfor har du forladt mig?’. Herfra lægges han i sin grav.

I forbindelse med Pesach var fredagen en festens dag, og alt lå derfor stille om lørdagen, hvor der afholdtes sabbat.

Om søndagen, Påskedag, hvilken var en helt almindelig dag for jøderne, bevægede blandt andet Maria og Maria Magdelena sig op til Jesu grav, hvor de finder graven åbnet. Her sidder i stedet en engel, der beretter om Jesu genopstandelse, der selv er på vej mod Galilæa for at gense sine disciple.

2. Påskedag er måske mest kendt indenfor den danske kristne ramme, hvor man fejrer Jesus møde med sine disciple. I alt 40 dage efter den jødiske påske begyndte falder Kristi Himmelfartsdag, hvor Jesus ophøjes til Guds højre hånd.

 

Men hvorfor maler man så æg op til påske??

æg

Hvorfor der males på æggene er muligvis nok en idé, man senere hen har fundet på. Dog har æg altid været et symbol på forår og frugtbarhed. Man forbinder fx ægget med Jesus, der bryder ud af sin grav påskemorgen, og naturens liv og blomstring efter en lang og nøgen vinter. Nogle tilskriver endda ægget specielle evner indenfor velvære og sundhed, hvilket i og for sig giver ret god mening, da jøderne fastede mellem Fastelavn og Påske. De har her tænkeligt nok været i underskud af blandt andet protein, som ægget i høj grad rummer og de har efter fasten, ved igen at spise æg, ‘genvundet deres kræfter’.

Selvom oprindelsen af pyntning af æg ikke som umiddelbart kendes, så er det dog en sjov tradition, der binder familie og venner sammen.

Går vi fra Jesu genopstandelse og til 2014, så står du måske og mangler lidt inspiration til hvad man kan lave. Vi vil i næste uge ligge billeder og lignende på facebooksiden med egne kreationer, og dertil findes der alverdens apps med både spil og posters, der kan sætte idé-motoren igang!

Kender du til flere forklaringer og sagn om påsken, så del dem endelig med os!

Monica Valentin

Monica Valentin

Praktikant at Copenhagen Covers
Navnet er Monica Valentin og jeg rundede i efteråret en alder af 22 år. Jeg har tidligere taget en gymnasial uddannelse i Køge og derefter tilbragt et par år på arbejdsmarkedet.
Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med en uddannelse som markedsføringsøkonom. Jeg bruger derfor mit sidste semester hos Copenhagen Covers med det formål, at jeg kan skrive min afsluttende eksamen om præcis denne virksomhed.
Monica Valentin
Posted in Uncategorized and tagged , , , , , , .